Opråb – Det her må ALDRIG ske mellem dig og dit bureau

Indhold

Vi lever i en tid hvor algoritmernes adgang til brugbar data, bliver mindre og mindre. IOS 14,5 satte en kæmpe begrænsning på mængden af brugerdata, som vores trackingværktøjer må anvende, og med mindre data følger mindre præcise annonceleveringer, da algoritmerne på diverse platforme (Facebook, Tiktok, Google, etc) lever af data. Både on-site (bare rolig, det har vi stadigvæk) og off-site. 

Brugerdata er blandt de mest – hvis ikke dét med – afgørende kriterie(r) for succes med din digitale markedsføringstrategi, og derfor er det altafgørende, i en tid med mindre tilgængelig data, at eje og anvende så meget af din data som muligt i din digitale markedsføring.

Budskab

Sørg altid for, at du som virksomhed har ejerskabet over din indsamlede data.

Vi har, til vores store overraskelse, mødt mange cases hvor virksomhederne ikke selv er ejere af deres data på annoncekontoniveau, men hvorimod deres bureau har oprettet aktiverne for dem. Det lyder måske som en uskyldig gæstus, men det er alt andet end det.

Når du opretter aktiver på diverse annonceringsplatforme, vil du bemærke, at langt de fleste aktiver ikke kan flyttes. I praksis betyder dette, at når bureauet opretter din annoncekonto og din pixel gennem egen profil, så ligger ejerskabet permanent hos dem, og altså ikke hos dig.

Skulle du derefter pludselig ønske at skifte bureau, mister du altså al din indsamlede data og algoritmen som endelig har lært din målgruppe, budgetallokering og forrening at kende, bliver nulstillet. Dine Lookalike målgrupper bliver utilgængelige og alle dine learnings er nu ubrugelige.

Så blev bureau-skiftet pludselig en dyr fornøjelse..

Så husk nu, kære virksomhedsejer, altid at have ejerskabet over egen data. Sikre dig, at alle dine aktiver er oprettet i din virksomhedskonti, og hvis bureauet nogensinde foreslår, at ‘det kan de da bare gøre for dig’ så løber du i modsatte retning.

Sådan et forslag er aldrig et godt tegn.

Jacob Borup

Jacob Borup

Direktør & Facebook ekspert hos AllSocial

Del artikel

Bliv opdateret på det nyeste indhold