Forestil dig dette:
Du sætter dig bag skrivebordet, tager en tår af din kaffe, åbner din webbowser og går til jeres annoncekonto for kort at tjekke op på hvordan det egentlig står til med jeres annoncering. Men istedet for et nemt og struktureret overblik, bliver du mødt af det her:
- 55 kampagner med navne som ‘’fase 4’’, ‘’MOF’’, ‘‘BF DPA’’.
- 12 kampager kampagner står som ‘aktiv’’, men kun 5 af dem der bruger penge.
- Et KPI dashboard der viser metrics som ‘budstrategi’, ‘slutter (løbende)’, ‘Thruplays’ og ‘eksponeringer’.
Du graver rundt, og prøver ihærdigt at danne dig et overblik, men ender alligevel med at give op, lukke fanen og tage en modløs tår af din kaffe.
Sandheden er, at det kan være svært at have fingeren på pulsen med hvad der egentlig foregår på diverse annoncekonti, når man ikke sidder med det hver dag. Og det bliver ikke mere gennemskueligt af, at annoncekonti er roede og de fremviste KPI’er er delvist eller helt irrelevante for dig som virksomhedsejer.
Vi vil gerne hjæpe med at give dig kontrollen tilbage, så du igen kan følge med i performance, om I holder budget, og om I rammer jeres målsætninger.
Det vigtigste er selvfølgelig, at din marketingansvarlige kan finde rundt, men vores erfaring er, at en annoncekonto der ligner en hoarders soveværelse, ikke kun er et helvede for virksomhedsejerne. Det begrænser også overblikket for den marketingansvarlige.
Derfor giver vi jer her vores bedste råd til, at opbygge og strukturere en effektiv kampagne og annoncestruktur.
Vi kommer ind på selve opstillingen, hvad der egentlig er nødvendigt af kampagner og hvordan du opsætter dit KPI dashboard så du kan se præcis de metrics der er relevante for dig.
Inden vi kommer til selve strukturen, er det vigtigt at nævne, at der ikke findes nogen rigtig eller forkert måde at opbygge en annoncekonto på.
Det handler om præferencer og vi er alle forskellige, virksomhed til virksomhed, fra bureau til bureau.
Hvad forholder vi os til, inden vi vælger kampagnestruktur?
Der er flere faktorer der spiller ind, når vi beslutter hvordan vi griber kampagnestrukturen an.
Derfor forholder vi os altid til 2 spørgsmål inden vi skaber vores setup:
- Annoncerer kunden på flere markeder?
Hvis kunden annoncerer flere markeder, så vil vi også have flere kampagner. Her vil vi nemlig oprette én kampagne til hvert marked. Dette giver os muligheden for at differentiere mellem markeder og hvordan de respektive markeder performer, ved blot et øjekast, samt muligheden for et dybere indblik, ved blot at vælge det marked du vil undersøge.
- Sælger kunden produkter eller services?
Kampagnestrukturen afhænger selvfølgelig af behovet. Derfor er der også forskel på hvilken forretning du driver. Set-ups er sjældent fuldstændig ens, men nedenstående eksempler illustrere hvordan vi umiddelbart ville opsætte kampgnestrukturen for henholdsvis en leadforretning og en webshop der kun agerer på ét marked.
Hvordan ser kampagnestukturen ud?
Kampagnestruktur
Vores kampagnestruktur er baseret på nøgleord som ‘overblik’ og ‘struktur’. Derfor er vores kampagnestruktur ikke baseret på ikke at masseproducere kampagner i ét væk og Derfor holder vi os normalt kun til 4 kampagner:
Webshop
- Upper funnel (konverteringskampagne til nye kunder)
- Bottom Funnel (katalog og/eller konverteringskampagne til retargeting og retention)
- Sandbox (Katalog og/eller konverteringskampagne til testing)
- Email Signups (leadkampagne til tilmeldinger til nyhedsbrev)
Leadforretning
- Upper funnel (konvertering eller leadkampagne til nye kunder)
- Bottom Funnel (konverteringskampagne eller leadkampagne til retargeting og retention
- Sandbox (konvertering eller leadkampagne til testing
Hvis der er tale om en større virksomhed, hvor der skal sættes mange ads op på ugentlig basis, gør vi også brug af hvad vi kalder en ‘’Draftkampagne’’
En draftkampagne, er en kampagne der aldrig er tændt, men derimod fungerer som ‘annoncebank’. Det er her vi opretter alle vores annoncer inden vi sætter dem ind i vores funnel. Formålet med en draftkampagne er, at holde overblikket over alle vores annoncer løbende. Når du så vil flytte en annonce fra ‘draft’ til dit aktive set-up, så dublerer du bare annoncen ind i det respektive annoncesæt.
Der er sjældent behov for mere end disse 4 kampagner.
KPI Dashboard
For at få et simpelt og overskueligt Kpi dashboard skal du selvfølgelig først beslutte dig for hvad du helt præcist ønsker at have indblik i. Når det er sagt, anbefaler vi altid et simpelt performance set–up. Det er det vi oftest opsætter for vores kunder og det indeholder 16 forskellige metrics. Det opstilles således:
- Gå til din annoncekonto
- Klik på Kolonner i højre hjørne, lige ved siden af Udspecificering
- Scoll ned til bunden og vælg tilpas kolonner
- Slet ikke angivede kolonner i højre side
- Vælg herefter dine ønskede kolonner. Vi anbefaler:
- Brugt beløb
- Rækkevidde
- Eksponeringer
- Frekvens
- UNIKKE udgående klik
- CTR (klikrate for klik på link) –vælg IKKE ‘alle’
- CPC (pris pr. klik på link) – vælg IKKE ‘alle’
- CPM (pris pr. 1000 eksponeringer)
- Tilføjelser til indkøbskurv – pris
- Tilføjelser til indkøbsvogn – i alt
- Herefter skal du gå ud i højre side under ‘tilføjelser til indkøbskurv’ og fjerne tjekmærket i samtlige bokse
- Påbegyndte betalinger (måske ikke relevant grundet ringe tracking)
- Køb – pris
- Køb – i alt
- Herefter skal du gå ud i højre side under ‘køb’ og fjerne tjekmærket i samtlige bokse
- Køb – værdi
- Herefter skal du gå ud i højre side under ‘værdi af konverteringer fra køb’ og fjerne tjekmærket i samtlige bokse
- Annonceafkast fra køb
- Herefter skal du gå ud i højre side under ‘annonceafkast fra køb’ og fjerne tjekmærket i samtlige bokse
- Herefter klikker du på gem som forudinstilling i venstre hjørne og navngiver dit dashboard
- Klik Anvend
- Når du har klikket anvend klikker du igen på kolonner
- Klik på Angiv som standard
- Du er nu færdig
Hver gang du fremadrettet går ind i din business manager, vil dit nye KPI-dashboard nu være default.
Hvis dit dashboard ikke kommer frem næste gang du besøger din annoncekonto, så går du igen under kolonner og vælger dit eget KPI-dashboard
KPI Dashboard – Custom Metrics
Foruden de almindelige metrics som vi lige har brugt til at bygge dit dashboard, så kan du også tage den skridtet videre og lave dine egne Custom Metrics, eller brugerdefineret måling som Meta kalder det på Dansk.
Du opretter en Custom Metric ved igen at klikke på Kolonner og derefter klikke på Tilpas kolonner. Herefter klikker du på Opret brugerdefineret måling oppe i toppen til højre.
Ønsker du at tage dit overblik et skridt videre, har vi også nogle anbefalinger.
Average order value = Værdi af konverteringer fra køb / køb
RPC (Revenue per click) = Værdi af konverteringer fra køb / unikke udgående klik
Konverteringsrate = Køb / Unikke udgående klik
^(virkede bedst før IOS 14,5, da vi havde bedre tracking)
Attention Grabber = Eksponeringer / 3-sek visning (i %)
^Denne metric er til dit video content og illustrere hvorvidt dit videocontent formår at fange brugerens opmærksomhed.
De fleste kan gavne af, at have en mere struktureret annoncekonto.
Vi håber, at det er noget du vil give en chance.
Har du spørgsmål til vores indhold? Eller var der noget som ikke blev uddybet ordentligt? Så tøv ikke med at hive fat i mig på jacob@allsocial.dk