Vores 6 bedste råd til leadgenerering på Facebook & Instagram

Indhold

Uanset om du sælger komplekse serviceydelser eller underbukser fra en webshop, så kan lead generering på Meta (Facebook & Instagram) være en både profitabel og effektiv måde at drive nye kunder til din forretning og genaktivere dine eksisterende og tidligere kunder. Desuden vil din email marketing takke dig!

Lead Generering medbringer også fordele som konverteringen fra paid til owned media, da du ved leadgenerering ofte ender med selv at eje den indsamlede data.

Men på trods af, at det er relativt nemt at opsætte en lead kampagne på Facebook, kan det hurtigt blive en dyr og ineffektiv fornøjelse. Konkurrencen om dine kunders informationer er hård, og derfor er lead-ads blevet en diciplin der er værd at mestre, næsten uanset hvad du sælger.

Vi har her samlet vores 6 bedste råd til leadgenerering på Facebook & Instagram, udarbejdet udfra egne erfaringer og resultater på tværs af webshops og B2C service virksomheder i Skandinavien

Kontaktinformation som valuta

Leadgenerering skal, langt hen ad vejen, ses på samme måde som dit køb i den lokale dagligvareforretning eller et hvert andet køb på din webshop. Forskellen er bare, at de betaler med information, ikke kroner og øre (endnu). 

Det mest afgørende er derfor hvad deres information ‘køber’ dem. Hvad får de egentlig ud af at give dig deres navn og emailadresse? 

For den gængse webshop vil leadgenerering ofte omhandle tilmeldinger til nyhedsbrev, for derved at bringe dem ind i deres email marketing flow, men rigtig mange glemmer helt konkret at informere brugeren om, hvad de får ud af det denne tilmelding. Eller glemmer måske endda helt at give dem noget for deres information.

Der findes mange ting du kan tilbyde brugeren for deres information, og selvom det typisk er branche bestemt, kan de fleste deles op i 4 segmenter i B2C resi:

  • Værdi/information
  • Eksklusiv adgang til et tilbud eller lignende.
  • Rabatkode
  • Tiltagelse i en konkurrence/give away

Giver du endnu ikke kunderne noget for deres information? Så er det på tide at teste det af!

Brug antallet af felter i din leadformular til kvalificering, men pas på!

Uanset hvad du sælger og hvem du sælger til, så er der én universel regel, når det kommer til leadads – Jo flere felter du indkludere, altså jo mere information brugeren skal indlevere, jo færre leads. Vi ser typisk en stigning i ‘cost per lead’ på 10-20% for hvert ekstra felt i din leadformular, og nogengange endnu højere.

Af den årsag er det også afgørende at spørge sig selv, ‘’hvor meget information har jeg i bund og grund behov for?’’ Er du ejer af en multifashion webshop, og formålet udelukkende er nyhedsbrevstilmeldinger, er der sjældent behov for mere end navn og email, men sælger du derimod et mere komplekst produkt, ønsker dybdegående segmentering i dit emailflow, eller hvis din leadformular skal bruges til prekvalificering af interesserede fremtidige kunder, kan et par ekstra felter være en glimrende ide.

Et godt eksempel findes i en af vores samarbejdspartnere, som sælger et produkt til +100.000 kroner, og hvor leadformularen netop anvendes til prekvalificering. Derfor inkluderer vi, foruden navn, telefonnummer og email, et spørgsmål om, hvorvidt de er beredt på at investere x antal kroner i produktet indenfor en given tidshorrisont. 

På den måde sikre vi kunden, at de leads der skal ringes op er af højere kvalitet og konverteringsparate.

Find et marketing automation tool

Uanset om brugerne skal sendes til et nyhedsbrev, eller over i et CRM system så de kan ringes op, så er et automation tool som f.eks Zapier, altafgørende.

Automation tools der kan integreres med Facebook kan sættes op så de aktiveres så snart et lead har indleveret deres information, og sender derefter automatisk informationen til en destination, f.eks et nyhedsbrev eller et CMS system. På den måde slipper vi for at gøre det manuelt, at leads hurtige bliver bearbejdet og sikre, at ingen leads bliver glemt i processen.

Udnyt retargeting, men ikke som du tror

Med leadannoncer får du den unikke mulighed, at køre retargeting mod brugere som har åbnet din lead formular, men ikke indsendt.

Denne retargeting mulighed gør det nemt for dig som virksomhed, at finde og aktivere det tabte lead, og da konverteringen sker på selve platformen, har vi altså 100% sporbarhed.

Åbnet eller begrænset

En indstilling i din leadformular som de færreste kender til eller gør brug af, er muligheden for at ‘åbne’ din leadformular. 

Som default kan din leadformular ikke udfyldes af andre end målgruppen du har udvalgt. Dvs. at selvom Tina tænker, at det her også kunne være relevant for hendes søster, og derfor tagger hendes søster i annoncen, så kan hendes søster altså ikke nødvendigvis udfylde formularen.

Så jo mindre at din leadformular udelukkende er tiltænkt en helt specifik målgruppe (f.eks hvis du kun er interesseret i kunder i lokalområdet), så anbefaler vi at ‘åbne’ din leadformular. Du vil opleve, at det gør en større forskel end du regner med.

Snak endgoal, gør det spændende

De fleste er allerede klar over, at hvis du ønsker at overtale brugeren til at tage action, så skal de vide præcis hvad de får ud af det. Vi har allerede snakket om, at deres information skal ses som værende en valuta, ikke? Derfor skal de også vide hvad de betaler for. Den mest effektive måde at illustrere ovenstående på er, at snakke om deres gevinst, eller mulige gevinst. 

Hos en af vores samarbejdspartnere testede vi 2 forskellige formularer til email signups imod hinanden. Vi ønskede at finde ud af, hvilken tone of voice ville give den højest mulige konverteringsrate.  

Ændringen var minimal, men forskellen var markant.

Tekst #1: ‘’Du er nu 2 klik fra, at kunne vinde 2.000 kroner’’

Tekst #2: ‘’Udfyld felterne her, og deltag i konkurrencen om et gavekort på 2.000 kroner’’

Tekst #1 performede 26% bedre, målt på Pris Pr Lead, end Tekst #2 gjorde.

Leadgenerering er et fantastisk værktøj og noget som vi i All Social næsten altid anbefaler vores kunder og implementerer. Hvis du ikke er begyndt på det endnu, så burde du måske begynde at kigge på det.

Har du spørgsmål eller mandler information omkring leadgenerering på Meta? Så tøv ikke med at tage fat i mig på jacob@allsocial.dk

Jacob Borup

Jacob Borup

Direktør & Facebook ekspert hos AllSocial

Del artikel

Bliv opdateret på det nyeste indhold